SCHULZ BY CROWD normcore design efter nordisk formel

marie schulz, jennie funch, shculz by crowd

 

På en sensommerdag med udsigt til restaurant Pluto, The Donut Shop og sæsonens sidste turister i det sprudlende kvarter omkring Landgreven i København har vi fanget stifter Marie Schulz og designteknolog Jennie Funch til en snak om deres nye brand SCHULZ BY CROWD, democratic design og om hvad der egentlig er galt med paisley?

At Marie Schulz skulle komme til at stå i spidsen for et modebrand er en overraskelse, og så alligevel ikke. Med en farfar, som var entreprenør, og med sene aftener i familievirksomhedens bestyrelseslokaler op gennem Maries opvækst, kommer iværksættertrangen ikke fra fremmede. Bag de smilende stålblå øjne brænder den slags ild, man kun fornemmer hos mennesker, der har stukket kursen ud imod et mål, verden endnu ikke har set.

Men på hvilken måde er SCHULZ BY CROWD et anderledes modebrand, og hvad menes der egentlig med CROWD? Det spørger vi de to unge kvinder om over en kop te i loungen i deres reklamebureau, som for en stund agerer som åndehul mellem optagelserne på det photoshoot, der netop er på programmet denne dag.

marie schulz
Marie lægger ud: ”SCHULZ BY CROWD er crowd sourced fashion brand med fokus på print skabt til den smukke, rene, nordiske silhuet. Vores organisation består af et netværk af eksterne uafhængige designere og et in-house produktteam, der tager sig af konstruktion, produktion og salg.
Designerne arbejder i deres egne omgivelser, hvilket typisk er dynamiske, kreative miljøer, hvor mange af de nye strømninger inden for moden i virkeligheden bliver til. Vores indblanding i selve designet er begrænset til ’artful curation’ af de designs, som vurderes salgbare, og som derfor sættes i produktion.
Det er en slags demokratisk ’design-to-manufacture’ proces, der bevarer den nordiske ægthed, storbyrastløshed, vildskab og zeitgeist, der skal til for, at vores designs klarer sig godt i et internationalt felt. Samtidig er der med til at give talentfulde designere mulighed for at bringe et produkt i eget navn på markedet under vores paraplylabel, hvilket er forbundet med en næsten umulig omkostning, hvis man står alene. ”
Men det er jo nærmest en filosofisk tilgang til kvalitet, design og mennesker – er der plads til det, i hvad mange betragter som de multinationale ’Fast Fashion’ brands storhedstid?

 

printdesign, moodboard, dansk design, danske designere, skandinavisk design, dansk mode, designerportal, modeportal, fashion forum, designer forum, mønsterdesign, samling af danske designere

”Ja, det tyder alt på, ” svarer Marie. ”Vi nordiske kvinder er fashion forward og stilsikre i vores egen form for nordisk normcore, på en måde store dele af modeverdenen fortsat finder inspiration i. Skandinavisk design er et design-DNA, som de multinationale selskaber kan have svært ved at ramme. Tag nu for eksempel print. Hibiscus blomster og paisley går fint i Paris, Milano og mange andre steder, men det, jeg har hængende i min garderobe, bliver sjældent brugt. Sådan tror jeg, mange skandinaviske kvinder har det. Hvad hvis der fandtes et dansk brand med print styles der havde eklektiske storbyinspirerede mønstre, abstrakte asymmetriske lange strøg og elegante bløde grafiske linjer – alt sammen i en nordisk kvalitet og palette af farver? Det er ikke er noget vi ser meget af ude i butikkerne, og det har SCHULZ by CROWD tænkt sig at gøre noget ved”.

 

Og Jennie fortsætter: ”Noget andet man ikke skal undervurdere er at ’declassé consumption’ tendensen og ønsket om bæredygtighed er kommet for at blive. At være ’Scandi Chic’ rummer i dag ønsket om at kunne klæde sig i kvalitet og med god samvittighed. Og det er jo en forbrugerbevidsthed der strider imod ’fast fashions’ løfte om konstante nye styles, til en pris der er så lav, at de kan shoppes efter ‘brug-og-smid-væk’ princippet. På den måde bliver vi i Danmark indenfor mode, som på så mange andre områder, foregangsland og eksportør af tankesæt, teknologi og mennesker der lykkes med bæredygtige løsninger.
Nu tænker mange nok, at det lyder spændende, men også forfærdelig dyrt. Hvilke priser skal vi forberede os på?
”Forestillingen om at skandinavisk designet tøj er alt for dyrt, er faktisk noget af det, vi gerne vil ændre på, ”smiler Marie”. Vores basislinje i SCHULZ BY CROWD kommer prismæssigt til at ligge på niveau med upper high street labels som for eksempel COS og Diesel Black Gold – vores kollektionslinje kommer til at ligge i et lower high end prisniveau som f.eks. mærkerne Designers Remix og DAY. Det kan lade sig gøre, fordi vores demokratiske designstruktur bringer os i ekstrem tæt kontakt med tidens strømninger, hvilket betyder, at vores styles lander tidligt på trendkurven.

 

Det giver os en unik konkurrencefordel, for jo tidligere du lander på trendkurven, jo længere forbliver dine produkter relevante og i salg. Når de store volumenfokuserede brands ankommer til festen og drikker alt punchen, ja, så har vi allerede været der i 5-7 måneder. Det kan man sagtens bygge en fornuftig forretning på, men det kræver, at man forstår og engagerer sig med de über modebevidste skandinaviske kvinder, der er med fra starten hver sæson. Derfor er vores marketingsstrategi også social i alle aspekter, og noget vi har valgt bureauet glow:repeat til at hjælpe os med.”

 

jennie funch

En travl makeupartist, bevæbnet med et par makeupbørster og en hårstyler på vej ned gennem bureauets højloftede og stilrene midtergang, vidner om, at det er blevet tid til næste shoot, og vi runder derfor interviewet af med et sidste spørgsmål til de to fashion heroines: Hvad er så det næste, vi ser fra jer?
”Vi får en basislinje og skiftende skandinaviske kollektioner. Den første basislinje lander i butikkerne SS16 og sæsonkollektionen til SS17. Men der kommer til at ske en masse inden da, ” svarer Marie. ”Vi har lanceret vores designerportal med et lukket backstage område, hvor vores designere kan oprette deres profiler med kompetencer, finde designanvisninger, arbejde med moodboards, showcase deres designs, netværke med de andre designere og uploade produktionsfiler. I forbindelse med designerportalen har vi også lanceret en blog, hvor vores faste redaktion skriver om seneste trends inden for skandinavisk mode og printdesign, og hvor man kan læse interviews med designerne, følge os på streetspotting, give os feedback på vores designs, tilmelde sig fitting model jobs, deltage i konkurrencer og meget mere. ”
SCHULZ BY CROWD kan købes online og i butikkerne medio 2016.

Ingen kommentarer

Post en kommentar