Modeleksikon: Normcore

normcore

Her hos SCHULZ BY CROWD arbejder vi med vores eget modeleksikon over stilarter og modeudtryk. I den kommende tid ser vi nærmere på de forskellige stilarter. I dag kigger vi på normcore og beslægtede udtryk. Selv om der forudsiges en ny bølge over Skandinavien kaldet glamcore eller skandiglam, er normcore en fast del af den nordiske identitet indenfor mode.

I 2014 et sted mellem shows i New York og Paris, krøb der et nyt ord ind i modeleksikonet: Normcore, defineret som en nedtonet anti-stil. Ordet blev brugt hyppigt overalt, på Twitter, til blogs og magasiner. Begrebet, der dækker over at klæde sig i en helt konventionel, uprovokerende måde, ramte en kollektiv tangent. Men hvad er normcore, og hvor kommer det fra?

Normcore er en unisex trend præget af et uhøjtidelig look. Normcore er en blanding af ordene “normal” og “hardcore”. Det er faktisk mere end et årti siden science-fiction forfatteren William Gibson først malede et billede af stilen, som er kommet til at symbolisere normcore æstetik. I sin roman “Pattern Recognition” beskriver Gibson sin logo-fobiske hovedperson Cayce Pollard sådan:

“En lille drengs sorte Fruit of the Loom t-shirt, en tynd grå V-neck pullover, et par nye og overdimensionerede sorte 501’s, alle mærker omhyggeligt fjernet.”

Ordet dukkede op igen i 2009, i online tegneserien “Templar Arizona” af Charlie Spike Trotman. Senere hen blev det brugt af trendbureauet K-Hole som i 2013 havde skrevet en rapport kaldet “Youth Mode: A Report on Freedom”. I den rapport blev normcore brugt om en livsstil, ikke en modetrend. Tilgangen var at finde befrielse i, ikke at være noget særligt. Dette udviklede sig også til en artikel i New York Magazine i 2014, og begrebet havde bidt sig fast. Det blev kædet sammen med mode og det at klæde sig underspillet neutralt, men bevidst.

norm02

Hyper-normal

Oprindeliget blev begrebet normcore brugt om det at passe ind, og ikke skille sig ud. Emily Segal fra trendbureauet K-Hole fortæller om tankegangen bag denne hyper-normaliserede styling: “Der er en opbrugthed i at forsøge at virke anderledes. Folk er udmattede af altid at skulle være anderledes for at opnå anerkendelse indenfor moden. Man kan sige at anti-trend blev til en trend.”

Men selv før Karl Lagerfeld forvandlede Chanel catwalken til et luksus supermarked, og sendte Cara Delevingne ned af gangen i en indkøbsvogn iført joggingtøj og sneakers, var moderedaktørerne allerede iført deres egen version af looket. Kald det Celine-effekten, eller en modreaktion til den etablerede fashion, men nu i en udgave hvor chikke, seriøse modefolk med en stor bevisthed var hoppet i t-shirts, skjorter, jeans, kashmir trøjer og sneakers – jo enklere jo bedre.

Den sortklædte store modedesigner, der bukker af i slutningen af sit show er indbegrebet af normcore.

norm01

Perfekt kedelig

Kreativ direktør for casual wear brandet Jack Wills Richard Nicoll fortæller: “Jeg er blevet inspireret af idéen om “Den særlige normale” og “Perfekt kedelig”. Gode styles der holder, men har noget unikt og personligt over sig. For mig siger normcore: Jeg har sjæl og intelligens. Jeg er unik og jeg behøver ikke at fortælle verden om det”.

Her i Skandinavien er normcore en fast del af modebilledet. Skinny jeans, neutrale farver, enkelt og minimalistisk. Naturlig makeup og håret i en knold. Afslappet og uhøjtidelig. Svenske Acne indfanger også stilen perfekt. Monokrome outfits, med de nyeste “must have” ankelstøvler, oversize cardigan og jeans. Se med i februar, hvor vi kigger nærmere på scandi-glam.

Kildehenvisninger: Wikipedia og Vogue

Ingen kommentarer

Post en kommentar