Fra Céline Vipiana til Phoebe Philo – Et kig på Céline anno 2017

collage-2

Céline SS17

Vi har taget et nærmere kig på Céline som brand og deres nyeste kollektion SS17. Céline blev grundlagt i Paris,  i 1945 af Céline Vipiana og hendes mand Richard. Som nogle af de første, skabte de et luksusbrand, inden for børnesko som blev lavet efter mål. De åbnede den første butik på 52 rue Malte i Paris. I 1960 besluttede de til at ændre fokus, og lavede deres første ready-to-wear kollektion til kvinder med et sporty udtryk. Det betød også en masse accessories, så som lædervarer i form af tasker, sko og handsker.

Céline Vipiana forblev designer til 1997, og formåede at lave en masse ikoniske items, som i dag er blevet klassiske Céline styles.  Blandt andet hittede Céline’s moccasin sko tilbage i 1963. The American Sulky tasken i 1967 og det første signaturtryk blev designet i 1971, kaldet “C Sulky Canvas”. Et diskret mix mellem C’et i Céline og en amerikanske Sulky (let tohjulet vogn der bruges i travløb) dette tryk bruges stadigvæk og forbindes i højgrad med brandet. I 1997 udnævnes Michael Kors som designer for Céline’s ready-to-wear kollektion, og i 1999 bliver han Artistic Director. Hans kollektioner understreger det særlige know-how Céline har omkring læder accessories. I 2002 skaber han “Boogie Bag” som hurtigt bliver en it-bag – tasken er tidløs, enkel og udstråler parisisk luksus. I 2004 forlod Michael Kors, Céline for at fokusere på sit eget brand.

Efterfølgende var både Roberto Menichetti og Ivana Omazic, bag roret, indtil i september 2008, hvor Phoebe Philo blev udpeget som ny kreativ direktør for Céline. Philo var tidligere Design Director hos Chloé. Hun formåede både at fornye og bevare brandets DNA, og skabte med sin første kollektion i 2010, et friskt pust i Céline’s modehus. Der var fokus på det funktionelle tøj, lækre materialer og snit.  I 2010 fik Philo tildelt prisen “Designer of the Year” fra “The British Fashion Council”. I 2011 blev hun tildelt “Designer of the Year” af The Council of Fashion Designers of America. Begge priser blev uddelt for hendes arbejde for Céline.

collage-3

Céline SS17

Til Paris Fashion Week fremviste Phoebe Philo, Céline’s SS17 kollektion. Kunstneren Dan Graham, havde de skabt rammerne omkring catwalken. En S-formet pavillon af glas og spejle, anbragt i midten af et åbent rum. Det skabte en desorienteret følelse. Del vindue, del spejlet, modeller i alle retninge. En følelse som blev forstærket med et soundtrack af støj fra bytrafikken. Modellerne begyndte at cirkulere som enkeltpersoner i en travl menneskemængde, hver rolig og målrettet på sin egen rute. Et yndefuldt kaos af en usædvanlig fashionable rush hour på Grand Central Station.

Selve kollektionen var en blanding af oversize jakkesæt og draperede kjoler. Work wear og chiffonkjoler. Det feminine og det maskuline. På trods af kontrasterne, var det en meget sammenhængende kollektion, som gav et tidstypisk indblik i den moderne kvindes sammensatte liv. Alt i alt en følelse af at Céline kvinden kan gå fra arbejde og møder, til en galleri åbning eller en cocktailparty – uden at føle sig hverken underdressed eller overdrevet. Farvepaletten var holdt i sort og hvid, med farverige indslag af hindbærrød, bleg citrongul, kongeblå og mintgrøn. Utrolig smukke farvekombinationer.

Alt levede op til Céline’s og Philo’s høje standard for “chicness”,  men budskabet var ikke om et ophøjet luksus liv, men mere om at komme igennem det. Styling bidrog til en følelse af tilfældig “realness”. Nogle af modellerne havde fx mismatchende sko på, der gjorde at man spekulerede på om det var en excentrisk fashion statement, eller hun mon havde haft travlt og var kommet til at tage to forskellige farver sko på.

collage-1

Céline SS17

Kilde og billedhenvisninger: Vogue, Wiki, Financial times

Ingen kommentarer

Post en kommentar