Designer kompendium – Alexander Wang

wang

Vi stiller i en kommende serie af indlæg skarpt på store navne og betydningsfulde designere i modeverdenen. I dette indlæg ser vi nærmere på Alexander Wang, der allerede som ung skabte et globalt brand i kategorien ‘Advanced Contemporary’.

Alexander Wang begyndte sit eget mærke i 2005 i en alder af bare 21 år. Han har taget modebranchen med storm, og er blevet et ikon for kategorien ‘Advanced Contemporary’ med sine futuristiske raffinerede og rene silhuetter. Han er formgiver af et moderne, ungt, stilsikkert udtryk, der rammer lige ind i tidens storby-rastløshed. Blandt tidlige tilhængere var Vogue’s Anna Wintour. Efter Wang i 2008 vandt den eftertragtede ‘Council of Fashion Designers of America/Vogue Fashion Fund Award’, blev Diane von Furstenberg en indflydelsesrig mentor.

[su_pullquote align=”right”]Wang tog modebranchen med storm, som et ikon for kategorien ‘Advanced Contemporary’ med sine raffinerede og rene silhuetter. Han er formgiver af et ungt, stilsikkert udtryk, som rammer ind i tidens storbyrastløshed[/su_pullquote]

Gennembruddet

I en alder af 19 år flyttede Wang til New York for at gå på Parsons School of Design. I 2005, efter blot to år på Parsons, besluttede han sig for at forfølge sin drøm om at lancere ​​sit eget tøjmærke. Hans første kollektion var primært lavet af strik og kashmir, og indeholdte seks unisex styles. I efteråret 2007 præsenterede Wang for første gang en komplet ready-to-wear kollektion til New York Fashion Week. Han høstede straks stor anerkendelse og blev hurtigt spottet af medierne som det nye designertalent.  Siden gik det stærkt. I 2008 lancerede han sin første håndtaske-kollektion, og året efter T by Alexander Wang.

I spidsen for Balenciaga , H&M og vækst på hjemmefronten

I 2012 blev det officielt annonceret at Alexander Wang skulle overtage posten som kreativ direktør for Balenciaga. Wang erstattede Nicolas Ghesquière, som flyttede til Louis Vuitton efter 15 år hos Balenciaga. Wang skulle forvandle brandets hæderskronede arv til noget nyt og relevant. Hans første kollektion blev vist på catwalken i 2013 til Paris Fashion Week og modtog for det meste gode anmeldelser, hvor kollektionen bl.a. blev kaldt en god opvarmningskollektion. Jessica Bumpus fra Vogue formulerede det sådan:  “Det er fair at sige at der var mere Balenciaga end Alexander Wang over det i denne kollektion – hans velkendte silhuet var erstattet af en noget stivere og mere luksuriøs stil. I den forstand har det traditionelle Balenciaga-design fået overtaget. Men lad os se – det er trods alt hans første sæson”.  Cathy Horyn fra The New York Times skrev: “New York-designeren kan helt sikkert bygge videre på disse styles til næste sæson ved at tilføje farver og dekoration, og hvis han forsat rammer balancen mellem moderne couture og gaden, vil han kunne forny dette store brand”. Om sin debutkollektion sagde Alexander Wang selv: “Det er en prolog. Det handlede om at gå tilbage til husets arkiv og kerne, og være tro mod Cristóbal Balenciaga – med nye dynamiske materialer.”

alexander wang

Efter tre år ved roret med tocifrede vækstrater og en omsætning på 350 millioner euro, annoncerede Balenciaga i 2015 at parterne i enighed havde valgt ikke at forlænge kontrakten. Der var ingen officiel forklaring, men at lufthavnspendle mellem sit eget brand i New York og Balenciaga i Paris må have slidt fysisk og psykisk på Wangs energi. Wang havde tidligere udtalt til New York times: “Jeg følte, jeg havde en anden stemme, der talte til mig (i Balenciaga, red.). Og selv om det er en stor passion for mig, som jeg har valgt til, vil jeg jo ikke dø for det”. Og han sagde også: “(Med mig eget brand, red.) er det som om, der er et helt nyt område i min hjerne, der har åbnet sig op. Hvordan slukker man for det – det kan jeg slet ikke forestille mig”. For at det ikke skal være løgn, havde Wang også lavet et samarbejde med H&M i denne periode. Hypen omkring den sportsinspirerede H&M kollektion var glohed på sociale medier, magasiner og blogs. Da kollektionen kom på gaden efter syv måneder, var 70% af samtlige styles udsolgt efter blot en time. Så i relation til Balenciaga er det nærliggende at tro at Wang simpelthen ville hellige sig sit eget brand.

Hans sidste Balenciaga-kollektion blev fremvist på Paris Fashion Week SS16. En kollektion helt i hvidt. Anmelderne kaldte det en symbolsk rensning, som for at gøre plads til den næste designer. Wangs californiske rødder spillede også en rolle til hans sidste show. På catwalken blev der spillet Biggie Smalls ‘”Going Back to Cali” og “Nuthin but a G Thang” af Dr. Dre, mens modellerne gik på et støvet rosa tæppe. Showet blev lukket til tonerne af Tupac’s “California Love” mens Wang – i stedet for at bukke – tog selfies på catwalken. Det var et statement man selv kan fortolke og et foreløbigt farvel til Paris.

[su_pullquote align=”right”]Alexander Wang blev født den 26. december 1983, i San Francisco, Californien.[/su_pullquote]

10 års jubilæum

Igennem alle årene har Wangs eget brand været i kraftig fremgang. Sidste år kunne han fejre 10-årsdag i branchen og med en vækst på 20 procent om året i brandet Alexander Wang, sælges hans tøj nu i 20 af brandets egne conceptbutikker og af mere end 700 forhandlere verden over.  I 2015 var han på New York Times top 100 over de mest indflydelsesrige mennesker i 2015.

Alexander Wang har demonstreret stort potentiale med sin kometkarriere, og alt at dømme er han kun lige begyndt. I hele verden kredser de hotteste ‘it-girls’ og celebs omkring hans styles og han formår hele tiden at genopfinde sig selv. Vi glæder os til at se hvad Wang designer de næste ti år.

Kildehenvisninger: Vogue, Elle, refinery29, Wiki, hypebeast og theguardian

Ingen kommentarer

Post en kommentar